Idag lite knappt två månader efter att jag startat min utvärdering av resa med hjälp av reskassa på lokaltrafiken ger jag upp. Det är nämligen ett väldigt passande namn. De borde ha res med vår kassa betallösning som slogan.
Grundproblemet är förmodligen att jag försöker vara ärlig. Jag är för en helt skattefinansierad kollektivtrafik men tills det är infört tänker jag försöka betala för mina resor och jag vill att mina barn ska betala för sina resor. Det vill säga jag har väldigt lite till övers för plankare oavsett vad de har för ursäkter att inte göra rätt för sig. Däremot har jag väldigt mycket emot att kollektivtrafikbolaget tar för mycket betalt av mig när jag nu försöker betala på det sätt som de anmodar mig att göra.
När jag klev på bussen idag var jag hoppfull om att det skulle fungera den här gången, till skillnad från de senaste två gångerna jag åkt. Jag kom ihåg att hålla undan mitt kort från läsaren när jag förklarade att jag vill resa på reducerad biljett. Ja, sa buss chauffören och uppmanade mig att lägga på kortet läsaren, Varvid läsaren genast slukade priset för hel biljett. Jag förklarade att, nu blev det fel, nu fick jag betala för mycket. Sen försökte jag långsamt och pedagogiskt förklara för busschauffören vad jag sagt och vad hans maskin gjorde och varför mitt kort var inställt på en annan sorts resa. Han upprepade delar av det jag sagt men jag tror inte han förstod. Sen fick jag lägga på mitt kort igen och han tryckte något, jag vet inte vad. Läsaren sa i “ok”. Jag frågade om det nu var en reducerad biljett två kuponger på kortet. Han bekräftade att så var det. Det var lite viktigt att det var rätt för jag skulle vidare med tunnelbanan sen och var det inte rätt skulle spärren sluka hel biljett igen. Idag hade jag bara bråttom till ett släktmöte och inte till en språkkurs så jag tog mig tid att stanna och kolla om det blev rätt på bussen. Det blev det förstås inte. Han hade fått bort den felaktiga biljetten, hurra, så jag hade inte behövt betala nästan dubbelt mot vad jag skulle men jag hade å andra sidan inte betalat alls. Hade jag som jag brukar gått genom tunnelbanespärren hade den precis som jag trodde ätit full biljett.
På tre senaste bussresor har det alltså fungerat noll gånger. Första gången hade busschauffören inte alls hört tals om fenomenet reducerat pris och talade om för mig att det fanns inte. Den gången råkade jag hålla kortet för nära läsaren när jag förklarade så jag betalade fullt pris. Andra gången hade det nog blivit rätt om chauffören fått kontakt med betalsystemet via nån länk. Jag bor vid vändhållplatsen för busslinjen och det var av nån anledning bussbyte där. Chauffören knappade och knappade men kunde inte logga in för “turen var upptagen”. Hon frågade om jag skulle vidare sen, vilket jag skulle och då tyckte hon att det räckte om jag löste biljett då. Den gången visste jag alltså att det inte fanns nån biljett på mitt kort och kunde gå via spärrvakt och få rätt biljett.
Det är det som är lite märkligt. För spärrvakterna vet nästan alltid hur man gör och det är sällan problem. Jag har visserligen fått mitt kort om programmerat en gång av en omtänksam spärrvakt, vilket hade kunnat ställa till problem för den andra kortanvändaren om jag inte upptäckt det. De gånger de har varit problem i spärrarna har det lika ofta varit jag som inte fattat vad jag ska göra som spärrvakten som gjort fel. De felen hände i början av resperioden, då jag och kanske även en del spärrvakter var ovana vid reskassa. Reskassa har visserligen funnits hos kollektivtrafiken ett tag men det först nu som förköpsremsorna försvunnit.
Det hade varit så mycket enklare om det hade varit krångel i spärrarna i tunnelbanan och pendeltåg och fungerat på bussarna. För vid tunnelbanan och pendeltåg kan man nämligen oftast lösa biljett manuellt med hjälp av kontokort eller kanske till och med kontanter. Visserligen till ett högre pris men i alla fall. Jag ska inte påstå att det är enkelt att försöka köpa rätt sorts biljett i de automater som finns på pendeltågsstationerna men man har i alla fall en sportslig chans att göra rätt för sig. Detta går alltså inte på bussen. Där är du hänvisad till din plastbit eller din mobiltelefon. Eftersom jag har den telefon jag har så är jag hänvisad till plastbiten.
Plastbiten har två möjligheter 30dagarsbiljett eller reskassa. I våras, när jag var in till stan regelbundet två gånger i veckan och barnvakt tre gånger i veckan när den föräldralediga föräldern åkte till stan för att träna, snön låg djup och den körkortslöse föräldern övningskörde så var det ingen tvekan om att det var lönsamt och helt rätt att ha två busskort 30dagar helt pris och ett reskassakort som vi delade på på fyra personer. Nu innan termin börjat och jag inte åker in på min kurs, cyklistgalningen cyklar och den körkortslöse tagit sin flängtrasa så räcker det helt klart med tre reskassakort på fyra personer.
Som ni kanske har listat ut vid det här laget är jag den som sticker ut. Jag är förtidspensionär och får därför åka för reducerat pris. Jag boostade alltså mitt kort så andra kunde åka på det. På samma sätt har alla tre reskorten haft helt pris två kuponger som standardresa. Det vill säga ingen av de andra skulle behöva fastna och krångla i den bemannande spärren på väg hem från krogen och försöka förklara. Ingen skulle halvsovande i morgonrusning heller behöva genomgå detta. För att inte tala om att försöka ta sig genom spärren med tvillingvagnen. Det provade jag, det var en av gånger jag gjorde fel och inte fattade vad spärrvakten sa. Jag tyckte att jag som valigtvis åker dagtid utanför rusningstrafik men när det går bussar ganska ofta kunde krångla med att be att få reducerat pris. Märk har hur jag skriver skulle, har haft och tyckte. Förfluten tid. För det är slut med det nu. Jag är trött på att betala 40 % för mycket varje gång jag stöter på en inkompetent busschaufför. Från och med idag är alla våra reskort default inställda på reducerat pris. Det ska bli väldigt intressant att se om busschaufförerna är lika inkompetenta när resten av gänget vill åka helt pris.