Jag hittade min försvunna cykellampa igår. Inte för att jag letade efter den utan för att jag letade efter något annat. Vi har tömt hallen tre gånger för att leta efter den. Jag en gång, Rasmus en gång och sen en gång till för att vi skulle städa lite allmänt. Ingen lampa i sikte. Vi har även titta på hyllorna med cykelsaker i klädkammaren och på golvet under hyllorna ifall den skulle ha legat på rätt hylla men ramlat ner.
Jag har inte letat i byrålådan där det ligger gamla skolböcker. Det känns lite långsökt att leta efter den där men det det var där den låg. Att jag överhuvudtaget var i den lådan och letade efter något berodde på att jag pratat grammatik med en kompis. Hon frågade om jag var bra på grammatik. Jag sa att jag inte så bra på grammatik men att jag är väldigt intresserad. Om det är något hon undrar så är det inte säkert att jag kan svara men vi kan försöka ta reda på hur det förhåller sig tillsammans. Jag insåg också att jag inte skulle föreslå den grammatikbok jag själv använder för den är lite krånglig även för den som kan grammatik och och svenska. Mig passar den utmärkt.
Därför stod jag nu på öronen i en byrålåda och kollade om jag hade kvar några läroböcker i svenska. Jag har för mig att jag gett bort de jag samlat på mig under åren men det kunde ju vara värt ett försök trots allt. Allt som reducerar antalet böcker utan att jag behöver slänga dem i papperskorgen är bra. (Nej, det betyder inte att du får komma hit och plocka den bok du tycker är bra och ta med dig den hem.)
Precis som mitt minne sa mig var lådan full i naturvetenskapliga läroböcker av olika ålder och avsedda för olika undervisningsstadier. Tyvärr låg inte de fysikböckerna jag också letar efter för att visa min svärdotter där. De ligger på ett annat bra ställe som jag fortfarande letar efter. Men trots att jag vet att det bara ligger naturvetenskapliga böcker i den där lådan låg det tre böcker i svenska och en cykellampa i lådan.
Tyvärr var inte de böckerna i svenska något som passade min vän. Den första var en lärobok för årskurs tre i grundskolan och kunde möjligen fungera som sagobok att läsa högt för fyraåringen. Det var enkla meningar på korrekt svenska men är undervisningsmässigt långt under min kompis nivå. De andra två böckerna var också för årskurs tre men för gymnasiet. De innehåller allt det där en gymnasiebok i svenska borde innehålla men så sällan gör. Det där vi bara ska fatta och kunna när vi kommer till högskolan men som aldrig egentligen lärs ut i den svenska grundskolan eller gymnasieskolan. Jag har en känsla av att jag hoppade av just den den kursen som hade de där böckerna och jag har idag trots gymnasiebetyg i svenska och ett par års studier på högskola väldigt dålig kläm på det som står i den där böcker och jag borde kunna. De ligger förmodligen långt över min kompis nivå än så länge. De ligger över min nivå än så länge känner jag. Inte innehöll de några kapitel om grammatik heller. (Det gjorde den visst om man kollad noga.)
Summa summarum så är jag mer utrustad att svara på frågor om grammatik och cykling i mörker men också allt för medveten om att vi äger för mycket böcker och för lite bokhylla.