Om du skulle driva en liten specialbutik som knappt går runt tänk på vad du säger när du kallpratar med dina kunder. Din kund kan vara en för dagen civil cyklist.
Att vi gillar fysiska affärer är ingen hemlighet. Vi köper böcker i en bokhandel eller av egenutgivare på kongresser eller i antikvariat. Musik köper vi företrädesvis på plastbit på spelningar. När det gäller dagligvaror men även annat försöker vi den mån det går handla så när hemma som möjligt. Det är bra om närbutiken finns kvar när det blir kris på mjölk en lördagkväll.
Specialbutikerna blir generellt färre och färre. Många flyttar ut på nätet. Sen mina två favorittygbutiker har lagt ner i Stockholm så ligger mina nuvarande favoriter i Uppsala. Den ena vet jag inte ens var i Uppsala den ligger för vi ses på Älvsjömässan två gånger om året då jag bunkrar upp för ett halvår. Mina garnfavoriter har jag på Åland och i Lindesberg sen de flesta i Stockholm har lagt ner. Den i Lindesberg är nu på sista versen och på väg att slå igen. Det är likadant med boklådor. Det finns en bra bokhandel i Globen och så kårbokhandeln men annars är det Lindesberg, Ludvika och Uppsala som gäller. Vilket inte alls är nära och det känns lite löjligt att behöva åka till dessa städer när vi bor i Stockholm.
Jag blev därför glad när jag hittade en specialbutik i närheten av där vi bor. Allrahelst som jag lite gran tröttnat på servicen i den jag brukar handla i. Ett exempel från den förra butiken, beroende på vilken expedit som står i kassan så finns en vara eller inte. Produktsortimentet i den nyhittade var kanske inte riktigt med inriktning på det jag ville ha om man tittade på deras hemsidan men det kunde ju lika gärna vara allmänna försäljningargument som något annat. Det är samma argument som coop och ica kör med. Jag tillhör inte den målgruppen som faller för de knepen men inser att om man skulle vända sig till mig så hade man hängt av ganska många andra kunder.
Så jag gick gav i alla fall butiken en chans och deltog i ett event de anordnade. Jag anmälde mig även till en kurs de håller. Som alltid så händer livet så jag missade ett halvt kurstillfälle men blev erbjuden att ta igen det dagtid med den i butikspersonalen jag inte träffat ännu. Jag blev lovad att hon är den som verkligen kan och kan svara på alla mina eventuella frågor. Tyvärr visade det sig att denna människa svarar på frågor utan att höra frågan först. Det tog en evig tid att försöka få henne att förstå vad jag frågade. I övrig var hon en pratglad människa som har väldigt höga tankar om sig själv. Men när man börjar framföra åsikter om att utsätta andra människor för fara då måste jag protestera. När man påstår att människor bryter mot lagen när de inte alls gör det så protesterar jag ännu lite kraftigare.
Så om du håller en workshop med dina kunder tänk på vad du småpratar om. Att i svepande ordalag tala om de hänsynslösa olagliga cyklisterna går inte hem hos alla kunder. Den här kunden kommer att minimera sina inköp hädanefter. Upprepas åsikterna eller om det kommer andra och fler av samma kaliber kommer jag att byta butik och även tala om vad butiken heter så mina vänner kan undvika den.