Med nya cykel blir räckvidden lite längre. Jag utökar min tassemarker, eller heter det pedalmarker när man cyklar? Det är så skönt att inte behöva vara beroende av lokaltrafiken. Den fungerar visserligen men det blir lite åka runt runt och byta minst en gång.
Nu bor vi där vi gör så åka runt runt blir det lite i alla fall för vi har en samling motorvägar runt vår ö där vi bor. Mitt färdmål har varit Telefonplan. Då tillkommer även att man måste passera järnvägen på något sätt. Det är lite extra spännande just nu för Västbergabron är avstängd för ombyggnad fram till nästa sommar. Istället kan man cykla norra vägen via Årstaberg eller södra vägen via något som enligt Stockholms stads hänvisningskarta heter Götalandsviadukten.
Den norra vägen har den fördelen att den är cykelväg hela vägen. Den har också nackdelen att den förmodligen är lägre samt att cykelvägen bitvis är väldigt smal, uppför och högtrafikerad åt motriktat håll när jag vill åka. Den södra vägen är kortare. Jag undrar om den inte är kortare än den väg vi normalt skulle ha tagit om Västbergabron varit öppen. Nu när jag hittar känns den väldigt lätt och smidig. Nackdelen är att den inte alls är välskyltad cykelväg hela vägen.
Den första överraskningen är när cykelvägen tar tvärslut i en vändplan som i sin tur mynnar ut på en gata där det går bussar var femte minut. Lyckligtvis cyklar man bara 50 meter på den vägen. Sen ska man in bostadsområdet på höger hand för att hitta en cykelväg som man genom erfarenhet vet finns där. I annat fall kommer man ner i en korsning till motorvägen. Man ska visserligen över denna korsning men åt andra håller och helst på cykelbanan. Efter korsningen ska man upp för det som ser ut som en trottoar men som faktiskt har cykelvägsskyltar så det är cykelväg. Mitt på denna “trottoar” är det dessutom en busshållplats. Som gjort för arga blickar och tillmälen. Såhär fortsätter sen färden med plötsliga abrupta slut och lika hastigt påkomna början av cykelbana igen.
Att jag väljer att kliva av min cykel och dra den istället för att cykla upp för Götalandsviadukten eller under Västbergamotet betyder inte att det är endast gångväg där. De andra som har benstyrka eller är våghalsiga nog att under rusningstrafik cykla över avfart och påfart gör helt rätt de med. Vid lågtrafik och medlut så cyklar även jag.
Jag cyklar alltså den rekommenderade vägen och jag cyklar där man får cykla. På cykelbana där sån finns och på väg där det passar bättre med fortsatt vägval. Det vore trevlig om det vore lättare att göra detta. Just nu har jag brett ut den cykelkarta staden så generöst gett min man. Den tar upp halva dubbelsängen. Den följer med mig på cykelturer men det är sällan läge att vecka ut detta lakan på cykelbanan. De känns som cykelkartan skulle vara bredare än den dubbelriktade cykel och gångbanan är på många ställen.