Jag hittar en artikel som kanske är en så kallad klickbait. Trots att denna lista på 7 saker visar sig vara en sjudelad artikel med klick i mellan varje, klicka för att läsa nästa, är jag beredd att dela den för den handlar om ett för mig viktigt ämne. Det handlar om depression. Det börjar lite klatschigt med ett citat ur artikeln Det går inte att bara “rycka upp sig” sen kommer själva artikelrubriken 7 saker som alla deppiga vill att du ska veta. Där sju är skrivet med en annan färg och deppig understruket med samma färg. Den ligger på framsidan av en kvällstidning i deras rullist med med fyra som de tycker läsvärda artiklar. Den tar mig till tidningens hälsosidor och det är här problemen börjar.
För mig som är deprimerad är artikelns innehåll inget nytt. För andra i min omgivning som allt som oftast har attityden det är bara att rycka upp sig hade den förmodligen varit nyttig läsning. Problemet är bara det andra som står på dessa “hälsosidor”. När artikeln är inklämd mellan artiklarna om superfröna som bränner fett och och att äta gul mat kan göra dig lycklig känns det hela plötsligt inte så trovärdigt längre. Om jag ska hänvisa till en sida så vill jag gärna kunna stå bakom det som skrivs i andra artiklar på dessa sidor. Allra helst som de även har en självdiagnos test om om just depression i anslutning till artikeln där man genom att klicka sju gånger ska få reda på tidiga varningssignaler. Tack, men nej tack. Att de har en bra story räcker inte när resten verkar dravel.