Devisen kommer upp i min skallen när jag håller på och letar på nätet efter information och vad det kostar att resa och hur jag köper biljetter. Annars är det som vanligt, man behöver cykel för att kunna åka komunalt.

På kort tid läser jag i kvällstidningen om två personer som fått böter, bestridigt dessa och lokaltrafiken har sedan hotat med att dra fallet till domstol. När personen sen inte velat betala trots hot om domstol utan istället för att gå till domstol har gått till kvällstidningen så har lokaltrafiken helt plötsligt ångrat sig och avskrivit sitt krav.

Jag är infödd stockholmsbo utan körkort och har åkt med kollektivtrafiken här i femtio år så jag tycker att jag borde kunna hur man gör vid det här laget. Det enda jag vet är att man måste kolla väldigt noga minst en gång i halvåret hur det är tänkt att man ska gör just nu. Du kan inte heller lita på att den som kör just den delen av kollektivtrafiken du tänker resa med har koll på vilka regler som gäller.

Vad jag ska göra är att åka över länsgränsen. Närmare bestämt till Uppsala. Det här är en resa som jag gör minst en gång men sällan mer än tre gånger om året så jag borde ha rutin på hur det går till. Det här är på pappret väldigt enkelt, men… Strax innan vi flyttade till vår nuvarande bostad så byggdes pendeltågsstationen Årstaberg. Något år senare började vissa pendeltåg köra hela vägen till Uppsala. Vår vanliga matarbuss som går till tunnelbanan kör via Årstaberg. Det här borde alltså vara den givna resvägen för oss.

Vi provade två gånger första året som linjen gick. Vi löste dyra biljetter som aldrig aviserades så jag vet om vi köpte rätt sort den gången. Vi sprang perrongen upp och ner i Uppsala för att på något sätt kunna blippa våra SLkort för att kunna resa på rätt sätt hem utan att hitta någon som fungerade. Den resan var det naturligtvis en person ombord som skulle kolla biljett men ingen konduktör utan en kontrollant som som hotade med tilläggsavgift. Nu hade vi biljett på den sträcka kontrollanten skulle kontrollera och vi betalde ju vår SL-del när vi klev på bussen hem så det löste sig i slutänden men inte med mer än att vi fick en upläxning av en grötmyndig typ för att Uppsala inte har fungerande automater Efter den gången så åker vi Årstaberg förbi. En gång senare har vi faktiskt åkt pendeltåg från Uppsala när det var glest med vanliga tåg och pendels stod inne med en kvart till avgång så Rasmus kunde lasta mig på tåget med all packning och själv springa perrongen upp och ner för att att leta efter den enda fungerade apparaten att lösa biljetter i.

Vi har alltså de senaste fem åren gjort så att vi tagit bussen till Liljholmen, åkt tunnelbana till T-centralen, gått till centralen. Där har vi löst en enkelbiljetter i TiM-automaten och hoppat på första bästa tåg som gått till Uppsala. Det här har varit enkelt från Stockholm hela tiden men lite trixigare från Uppsala där ett tag måste hålla koll på vilket tåg man fick åka på med den biljett man hade. Sen de ändrade taxebettämmelserna så man fick åka på vilket tåg somhelst utom SLs så har det fungerat finfint i Uppsala med.

Nu har de ändrat taxebestämmelserna igen. Både SL som har smyghöjt med 1 krona och regionaltrafiken som omorganiserat riktigt ordentligt. Jag har kollat lite på omorganistionen av regionaltrafiken och tycker att den verkar vettig. Det blir enklare och billigare för pendlarna att resa. För mig som sällanresenär blir det både dyrare och besvärligare dock. Jag måste bestämma exakt vilket tåg jag vill åka med från Stockholms central istället för att bara hoppa på ett som går inom en timme och jag är utlämnade till SL nyckfulla priser som ändras timme för timme beronde på tillgång och efterfrågan.

Så nu funderar jag på om jag ska försöka åka SL. Där vet jag exakt vad biljetten kostar. Eller jag vet exakt vad deras 30 olika biljetter för Ul och UL+SL kostar och jag tror jag vet vilken som är rätt. Om det finns någon automat att köpa i vid stationen eller några tåg som går vet jag inte. Eller om jag ska försöka åka SJ där jag vet var jag köper biljett men inte var den kostar. Jag vet också ganska väl var tågen går och att de går.

Sen kan man fråga sig varför det verkar som det är billigare att åka vanligt tåg som förhoppningsvis har bekväma sittplatser, bageutrymme och kanske till och med toalett än att åka tåget som bara är snäppet bekvämare än de tågvagnar vi inom familjen kallar boskapsvagnar.