Efter att ha gett upp om tågeländet så tar jag itu med nästa sak som också borde vara lätt att göra rätt. Jag behöver kontakt med distriktsköterskan, dels för att ta ett blodtryck och dels för en förskrivning.
Det här med blodtryckskontroll är något nytt för mig så jag vet inte hur det går till. Om man behöver beställa tid eller om de har drop in eller hur det går till. Vad jag vet är att det inte går att göra över telefon. Jag och mitt blodtryck måste infinna oss på vårdcentralen och göra undersökningen där.
Förskrivningen däremot är det lite olika med. Sist gick det utmärkt över telefon men det är inte alltid så. Ungefär en tredjedel av gångerna går det utmärkt med ett telefonsamtal och så får jag det jag ska ha för ett år. En tredjedel av gångerna måste jag visa mig i egen hög person på mottagningen men får utan vidare diskussion det jag ska ha. Den sista tredjedel av gångerna är det en väldig diskussion. Jag är för ung, jag måste träna, det ska föras matdagbok och att det nog bara är nervöst. De verkar se det som sin uppgift att läxa upp mig och ifrågasätta mig. Dessutom verkar det som en del finner nöje i denna uppläxning. Men i slutänden får jag min förskrivning och på en del så låter det som att det har aldrig varit tal om något annat heller trots att jag kännt mig ifrågasatt och tror att förskrivningen ska upphöra. Jag tycker ju att efter tio år med samma problem så borde det kunna räcka med ett telefonsamtal.
Nu tänkte jag vara lite smidig och samköra. Det är ju något som man inte ska göra vid vårdbesök. Man får inte söka för två saker samtidigt. Effektivseringen i vården betyder att inte nödvändigtvis effektivisering för patienten. Frågan är om det ens är effektivisering för vården i fråga heller.
Så jag börjar med att leta efter rätt telefonnummer att ringa för att komma i kontakt med dirsktsköterska på min vårdcentral. Förr letade jag i telefonkatalogen. Några sådan finns inte längre. Lyckligtvis är jag en datormänniska och är ganska haj på att söka på nätet så jag hittar snabbt en sida där det står ett telefonnummer och telefontid till min vårdcentrals distriktskterska. Till min förvåning verkar de ha telefontid även fredag eftermiddag. Jag noterar samtidgt att sidan inte ser ut som förra gången. De kanske har gjort om designen eller så är jag på en annan sida? Men den duger utmärkt, telefonnummer och telefontid.
Så jag ringer och får “prata” med en maskin. En maskin som verkar vara telefonsvarare för hela vårdcentralen och inte bara Distriktssköterskemottaging. Tryck 1 för den ena och 2 för det andra och så vidare. Dock inget alternativ för gör ingenting och få prata med en människa. Jag trycker siffran för rådgivning för jag behöver rådgivning om hurvida jag ska beställa tid eller inte. Det fanns ett alternativ för tidsbeställning också men jag visste ju inte om jag behövde beställa tid eller inte. Det är här det börja med att det är inte så lätt att göra rätt. Apparaten lovar i alla fall att någon ska ringa upp vid “halv två”. Jag blir lite imponerard av att apparaten säger halv två och inte 13.30 men jag inser att det mycket bättre och luddigare med en apparat som lovar att det kommer att ringas vid halv två än vid 13.30.
13.28 ringer det en dam. Samtalet är lite hackigt och de låter som det bryts lite då och då. Jag vet inte om det linjen, min telefon eller mina hörapprater som ställer till det. Jag framför mina ärenden. Blodtryck och förskrivning. Damen börjar prata sjukvårdiska och frågar om om jag går hos X eller Y med min hyper-nånting. Eftersom jag har vissa minnesproblem och vårdcentralen har en viss omsättning på personal och jag inte pratar sjukvårdiska så tar det en stund innan jag lyckas begripa att hon frågor om jag går hos X eller Y med mitt blodtryck. Jag försöker föklara att jag vet inte ens om jag ska dit eller någonannanstans. Damen i fråga går då in i mode does not compute och bestämmer att jag ska till en vissa av X eller Y och sen så kommer hon på att jamenvisst jag skulle ha det andra också och tycker att det tar ju längre tid än än en vanlig bloodtrycksmätning coh ger mig en lång tid. Jag tycker i mitt stilla sinne att det borde ta mycket kortare tid än en blodtrycksmätning men jag tänker att jag kan ju utnyttja den extra tiden till att snacka antingen förskrivning eller blodtryck beronde på vilket humör jag är på just den dan.
Vid det här laget har den dundrande huvudvärken som morgon började med, och så påminde mig om att jag borde ringa för blodtrycksmätning, fått sällskap av både hjärtklappning och svettningar. Ångesten och stresspåslaget är ganska stor. Det känns som en överhängde risk att jag avlider i hjärtinfarkt eller hjärnblödning av att försöka kontakta vården på rätt sätt.