Jag surfar vilse på stadens sidor. Egentligen vill jag kolla om det händer något skoj i mitt närområde. Om de nu anstränger sig för att fixa till saker borde jag kanske försöka dit. På starsidan på hemsidan rullar i överkant en reklam för några av deras olika projekt. Bland annat Stockholmskällan. Det som fångar mitt intresse är cykla.stockholm. Enligt reklamen är det en Helt ny webbplats för dig som cyklar.

Det låter ju bra. Jag har dock mina tvivel. Efter att ha försökt cykla med hjälp av uppsatta skyltar och komunens cykelkarta på papper vet jag att det närmast är ett detektivarbete att hitta rätt om jag råkar cykla utanför mitt närområde. Redan på förstasidan möts jag av texten: Detta är en betaversion av Stockholms stads nya webbplats. Det är väl den uppfattning jag med flera har om hela Stockholms cykelnät.

Jag trycker i alla fall på länken cykelnät för jag är lite nyfiken på vad Stockholms stad har för uppfattning om en väg jag ibland cyklar. Enligt två olika karttjänster på nätet är det cykelväg där men enligt ett uttalande från staden så råder det ett generellt cykelförbud på ställen som dessa så de sätter inte upp skyltar för man ska veta att man inte får cykla där. Den ena karttjänsten är jag något tveksam till. De har för vana att precis som staden bunta ihop gång och cykelvägar till en enhet. Den andra karttjänsten Open streetmap litar jag mer på. Det är ett gäng hängiva människor som på frivllig basis karterar sin del av världen. Problem här är att det troligtvis är min make som förmodlgien gjort just den kartering som gäller de här vägarna. Jag kan inte cykla där med enbart argumentet min man säger att det är cykelväg här. Om jag hade haft någon gammal tryckt karta hade jag kunnat titta på den men det har jag inte. Dels för att de tenderar att bli just gamla. Det som ena året är prioterat cykelstråk är nästa år helt plötsligt en inhängd skolgård eller en slalombana av blomkrukor. Dels brukar jag ge bort dem till folk som hittar ännu sämre.

Cykelnätslänken har en fin text överst som slutar med: Här kan du se hur nätet hänger ihop. Efter ytterligare lite text i mindre stil kommer så en karta som man scrolla omkring och zooma i. Redan vid första anblicken ser man att det röda som ska föreställa cykelnät inte alls hänger ihop. Det är visserligen ett stort virrvarvar av röda som hänger ihop men beklämmande ofta är det bara något som ser ut som mitt handarbetesrum efter att jag fäst trådarna. Små ynliga röda garnstumpar spridda över lite här och var. Om man läser den finstilta texten ovanför bilden så får man en förklaring till varför nätet inte håller ihop. Det innebär oftast att cykelbanan eller cykelfältet övergår till vanlig gata med blandtrafik där du troligen också kan cykla. Jag gillar formuleringarna oftast och troligtvis. Jag tolkar det som det kanske finns cykelväg det kanske går att cykla och med det tror staden att man ska nöja sig och lämna bilen hemma? När ser vi formuleringa som det är troligtvis körbar bilväg där det är tillåtet att köra?

Hur gick det då med den lilla delen av världen som jag undrade om. Den är på Stockholms cyklekarta markerad som cykelväg. Även den väg där staden själva nylgien planterat slalomblomkrukor är markerad som cykelväg.