Eftersom lokaltrafiken på grund av rådande kris avråder folk från att utnyttja den så ligger jag i hårdträning för att orka cykla längre sträckor. Jag roar mig också med att läsa gamla artiklar i lokalblaskan om de nya tunnelbanetågen.
Fördelen och nackdelen med att läsa lokaltidningen digitalt är att man får tillgång till flera artiklar samtidigt. De länkar själva hjälpsamt till artiklar i samma ämne. Problemet är att de inte är överens med sig själva. Körs tågen på dagarna eller nätterna? Är de verkligen nya vagnar eller är det egentligen bara nyrenoverade vagnar? Och den viktigaste frågan av alla, blir det fler eller färre platser i de nya vagnarna?
Det var som sagt gamla artiklar, vilket jag upptäckte efter en stund. Man gör som man alltid gjort, man börjar med att smyga ut tågen nattetid och provköra. Sen övergår man till provkörning dagtid i lågtrafik för att se att tågen lirar med de andra tågen i tät trafik och öva upp alla förare på det nya tåget. Någon gång innan de tas i fullt bruk kör man pressvisning med lämpligt regionråd som visar upp sig och de nya vagnarna. För att fullborda det hela har man letat upp någon person som är kritiskt till de nya vagnarna.
Efter en stunds letande på nätet. På lokaltrafikens egen sida och på tågvänners sidor så kommer jag fram till att det är både en ny typ av vagnar och renovering av befintliga vagnar som är på gång. På så sätt får jag ihop de märkliga påståendena att “vagnarna kommer få fler dörrar” och “utseendet utifrån kommer inte att ändras”. De nya har 24 dörrpar vid fullängdståg istället för 21 par i nuläget för de nyaste tågen som rullar.
Sen var det det där med antal platser på tågen. Antal sittplatser på C30 kommer att vara 280 mot dagens 378 på ett fullängds C20. Sittplatserna minskas alltså med 98 däremot s vekar det totala antalet passagerare som C30 kan ta vara 1300 mot C20s 1200 enligt artiklarna om jag fattat det hela rätt.. Det kan också vara så att C20 ska byggas om för att ta färre sittande och fler stående. Sen är det någon passus om rullstolar och barnvagnar men det är en annan bloggpost.
Så hur var det nu med antal platser i på tågen? Den sammanställning jag hittar på wikipedias artikel om C20 jämför den med gamla C13 och nya C30. Jag kan inte med blotta ögat se skillnad på C13 och en C6 eller C14 som är de gamla vagnar som körs idag så jag utgår ifrån att passagerarantaltet för dessa är det samma. Här bortser jag ifrån de ombyggda så kallade boskapsvagnarna.För att göra jämförelsen rättvis prata vi också om fullängdståg och inte passagerare per vagn. Åtta vagnar i Cx, tre vagnar i C20 och två vagnar C30. C13 har plats för 384 sittande och 864 stående passagerare , C20 har plats för 378 sittande och 858 stående passagerare och slutligen nya C30 som har plats för 280 sittande och 980 stående. Totalsiffran för respektive tåg är 1248, 1236 och 1260. Jag är inte speciellt imponerad av att genom att i de nya tågen ha 104 färre sittplatser får in 12 fler passagerare jämfört med de gamla tågen. Den gamla tågen med C13 vagnar har de precis de nya tågen 24 dörrpar så ökning från 21 till 24 från C30 till C20 är egentligen bara en återgång till det som var förut. Förhoppningsvis är de nya tågen mindre skramliga än de gamla och det är ju alltid något.