För andra gången på ganska kort tid får jag vad jag tror är information från landstinget men som visar sig vara reklam från ett privat företag.

Första gången är jag medveten om att det är ett privat företag inblandat. All hörselvård i min region är nämligen utlagd på privata företag. Jag tolkar i alla fall brevet som en kallelse, eller som telefonbolaget säger friendly reminder, om att det är dax att göra den årliga hörselkontrollen. Jo, det är väl dax jag skulle ha gjort den hösten 2019. Brevet är personligen adresserat till mig. Jag tänker att mitt valda hörselföretag fått ordning på sina papper efter flytt, namnbyte och covid-strulet. Lappen inuti är visserligen ganska allmänt hållen. Hälften består av en svartvit bild föreställande en person i min ålder som framställs som lycklig och hörapparats användare. Resten av lappen är betryggande landstings blå med text om samarbetet med dem och det hela avslutas med en landstingslogga.

Det är först när jag vänder på lappen och börja läsa på svarskupongen som finns där som jag inser att det här är reklam. De vill uppenbarligen sälja på mig ett par hörapparater. Har de och jag tur hör jag tillräckligt dåligt för att få landstinget att betala för det hela. Jag undrar om de är intresserade av att ta över en tant med dåligt fungerade hörapparater av en utgången modell? Kan de ens hjälpa mig? Det hela bygger ju på att de har licensierad mjukvara i sina datorer för att kunna programmera mina hörapparater.

Den andra reklamen kommer digitalt. Det är ett inlägg på fejsbok. Även detta avslutats med den betryggande landstingsloggan och orden på uppdrag av region Stockholm. Vad man ska veta här är att 1177 har haft ganska många köpta reklamkampanjer för att nå ut till folket. Så när det har kommer riktat till folk 50-60 i Stockholm så ser jag inget konstigt i det. Sponsoralgoritmerna har funkat den här gången rätt åldersgrupp och hemvistsort. Det här verkar ju vara någon slags hälsosatsning. Jag var på vårdcentralen igår och blev tagen i örat för att jag inte riktigt gör som de vill. Konstigt att de inte hänvisade eller till och med remittera mig till det här? Men vi pratade ju om så mycket och det tog ju så mycket längre tid än är tänkt att ett sånt där besök ska ta.

Nåja vi har egenremisser nuförtiden så jag kan väl helt enkelt remittera mig själv tänker jag och trycker på bilden. Det faktum att länken inte funkar på första försöket gör mig bara mer övertygad om att det här är regionen. Men sen funkar länken. Jag ombeds fylla i mina hälsouppgifter. Om jag blir utvald kommer jag att få möte med personlig hälospedagog och få tillgång till ett ställe där jag kan köpa saker, jag lovas också en summa pengar att spendera på dessa varor och tjänster.

Stopp, stopp stopp. Det här är inget hälsobefrämjande. Det här är att lura folk på deras privata uppgifter. Det här är ett lotteri och vinsten i lotteriet är de vill att du ska göra av med pengar på deras produkter. Det är inte mötet utan personen du möter som är personligt. Det vill säga du får en säljare på halsen som talar om vilda produkter och tjänster hen anser du behöver. Jag antar att det kommer att vida överstiga det belopp du så generöst tilldelas. Som grädde på moset så är en av sponsorerna ett försäkringsbolag.